Blog

Gepubliceerd op

dinsdag 3 juni 2019

Een logo is het visitekaartje van een bedrijf. Vaak begint hier de eerste kennismaking. Het is een belangrijk onderdeel van de huisstijl en het verdient dus de nodige aandacht. Veel bedrijven besluiten na verloop van tijd het logo aan te passen. Het ene bedrijf kiest voor een kleine opfrisbeurt en het andere bedrijf kiest – uit noodzaak – voor een complete rebranding. In dit blog analyseren we 7 bekende bedrijven die hun logo veranderden. We beschrijven niet alleen wat er veranderd is, maar bespreken ook waarom voor de verandering is gekozen.

1. YouTube voegt beeldmerk toe voor online weergave

youtube-nieuw-logo

In 2017 kreeg YouTube – voor het eerst sinds de lancering in 2005 – een nieuw logo. Wat is er veranderd? De ‘Tube’ heeft zijn rode jasje verloren en het logo krijgt er een beeldmerk bij. Dit beeldmerk, de play-button, is zelfs los van het woordmerk te herleiden aan YouTube. Naast een nieuw logo besloot YouTube nieuwe gebruikersvriendelijke functies te lanceren voor zowel de desktop versie als de mobile YouTube-app.

2. Domino’s kiest na uitbreiding assortiment voor nieuw logo

dominos-pizza-nieuw-logo

Domino’s Pizza is een Amerikaanse restaurantketen die gespecialiseerd is in pizza’s. Het aantal ogen in het logo van Domino’s stond aanvankelijk voor het aantal vestigingen, maar gezien de 8.000 vestigingen hebben deze ogen eigenlijk geen echte betekenis meer. In 2012 introduceerde Domino’s een nieuw logo. Wat op valt is dat het woord “pizza” is weggelaten. Domino’s heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. Domino’s wil consumenten niet in verwarring brengen door ‘pizza’ ook onder het nieuwe logo te plaatsen.

3. Starbucks ontdoet zich van merknaam

starbucks-nieuw-logo

Starbucks heeft sinds 2011 een nieuw logo. En het is niet de eerste keer dat het bekende koffiemerk aanpassingen doet aan het logo. Opvallend is dat de inscriptie ‘Starbucks coffee’ uit het logo wordt geschrapt, om plaats te maken voor een uitvergrote afbeelding van de iconische zeemeermin. Waarom Starbucks voor deze wijziging heeft gekozen blijft gissen. Sommige kenners opperen dat Starbucks herkent wil worden zonder woordmerk, anderen zeggen dat Starbucks haar productaanbod wil uitbreiden (tot buiten haar eigen winkels).

4. Subway – na kritiek weer een nieuw logo

subway-nieuw-logo

Restaurantketen Subway had in 2016 een nieuw logo onthuld. Tegelijkertijd werd er een icoontje geïntroduceerd om het merk beter tot leven te brengen op de verschillende digitale kanalen. Helemaal vanzelf gingen deze wijzigingen niet. Subway wilde eerst een compleet groen logo doorvoeren, waarbij de psychologie van groen moest uitstralen dat men gezond kan eten bij Subway. Dit kwam het bedrijf op veel kritiek te staan en dus besloot men om wederom wijzigingen aan te brengen. De huisstijlkleuren keerde terug en het icoontje is een aanwinst geworden.

5. Philips optimaliseert oud logo voor digitale weergave

philips-nieuw-logo

Philips heeft sinds 2013 een nieuw logo, maar helemaal nieuw is het eigenlijk niet. Het nieuwe logo lijkt namelijk sterk op het oude logo uit de jaren dertig. In vergelijking met het oude logo is er een radiogolfje verdwenen, zijn de sterren iets vergroot, heeft het schild heeft aan de bovenzijde een lichte ronding gekregen en is meer kleur toegevoegd. Hierdoor heeft het logo meer body gekregen en is het beter zichtbaar voor digitale weergave.

6. Kraft en Heinz kregen een samengesteld logo na fusie

heinz-kraft-nieuw-logo

In maart 2015 werd bekend dat Heinz Kraft Foods overnam, het nieuwe bedrijf draagt nu de naam Kraft Heinz Company. Deze fuserende bedrijven besloten om voor een simpele samensmelting van de bedrijfsnaam te gaan. Als laatste stap in de samensmelting van de twee bedrijven is het logo aangepakt. Beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en staan nu in één logo. Het betref hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen de niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.

7. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

ups-nieuw-logo

United Parcel Service (UPS) is de oudste koeriersdienst ter wereld en bestaat al ruim 100 jaar. In die tijd is het bedrijf vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Bij de laatste wijziging in 2003 valt op dat het pakketje uit het logo is verdwenen. Dit heeft er alles mee te maken dat UPS zich niet alleen richt op pakketvervoer, maar bijvoorbeeld ook op luchtvrachtvervoer. Het overgebleven schild kreeg een make-over en werd gegoten in de authentieke bruine UPS huisstijlkleuren.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je een nieuw logo laten ontwerpen? Of wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Promoboer.

Gepubliceerd op

vrijdag 19 april 2019

Blog | Tip | Social Media

LinkedIn | E-mailmarketing

Bedrijfslogo kom je overal tegen. Van het beeldscherm waar je naar kijkt tot de bureaustoel waar je op zit. Een logo is vaak de eerste kennismaking met een bedrijf of merk en is daarom misschien wel het belangrijkste element van de huisstijl. Bedrijven steken er dan ook veel tijd en geld in. In sommige logo’s worden zelfs verborgen boodschappen verwerkt. In dit artikel bespreken we een aantal bekende logo’s die je waarschijnlijk wel kent, maar waar je de verborgen boodschap misschien nog niet van kent.

Toblerone en de verborgen beer in de Matterhorn

Het logo van chocolademerk Toblerone vertegenwoordigd niet alleen de identiteit van het bedrijf, maar heeft ook een verborgen boodschap. In het logo is, naast een berg, ook een verborgen beer te zien. Toblerone vind haar oorsprong in de Zwitserse stad Bern. Deze stad staat ook wel bekend als “de stad van de beren”. Bern ligt in de buurt van de berg Matterhorn, welke de driehoekige vorm van de verpakking inspireerde.

FedEx geeft de richting van de koers aan

Dit is misschien wel het bekendste logo met een verborgen boodschap. Het logo van de transportdienst lijkt op typografisch logo met alleen de naam van het bedrijf. Maar als je iets langer naar het logo kijkt en specifiek let op de negatieve witruimte tussen “E” en “X”, dan zie je een pijl ontstaan. Deze pijl staat symbool voor snelheid en precisie waar FedEx haar pakketjes mee bezorgt.

Unilever en haar producten verweven tot een U

Zijn er dan geen Nederlandse bedrijven met een logo met een verborgen betekenis? Jawel, Unilever is er daar een van. De U van Unilever is gevuld met verschillende willekeurige afbeeldingen. Maar elke afbeelding geeft het productassortiment weer dat Unilever produceert. Het ijsje – rechts

Tour de France en de verborgen wielrenner

Net als vele andere logo’s is het logo van de Tour de France door de jaren heen regelmatig veranderd. Op het eerste oog is het gewoon een vrolijk logo met sierlijke letters, maar als je goed kijkt dan zie je een verborgen wielrenner (met fiets) in het woord “Tour”. De gele cirkel is niet alleen het voorwiel van de fiets, maar vertegenwoordigd ook de kleur van de beroemde gele trui die de winnaar van het evenement krijgt.

Amazon van A tot Z een glimlach

Het eerste dat de consument misschien denkt als hij naar het Amazon-logo kijkt, is dat de pijl op een glimlach lijkt, wat betekent dat Amazon er is om hun klanten tevreden te stellen. Maar als we dieper in het logo kijken, wordt het ook duidelijk dat de pijl eigenlijk van A naar Z wijst. Met andere woorden: Amazon verkoopt een grote verscheidenheid aan artikelen.

Subway toont de ingang en uitgang

Vrijwel iedereen is bekend met de Subway, maar niet iedereen is bekend met de gedachte achter het logo. Wat op valt zijn de pijlen in het logo. Ze staan voor de ingang en de uitgang en vertegenwoordigen de snelheid waarmee je een bestelling kunt plaatsen én meenemen. Ook de kleuren zijn niet voor niets gekozen: groen staat voor gezond voedsel van hoge kwaliteit en geel staat voor vreugde, optimisme en plezier.

Adidas laat je bergen overwinnen

Adidas is een bekend sportmerk en heeft een logo dat bij vrijwel iedereen bekend is. Iets minder bekend is de verborgen betekenis achter het logo. De drie strepen van Adidas herken je gelijk en staan vaak afbeeld op zowel kleding als schoenen van het merk. Wat je misschien niet wist is dat deze strepen een berg voorstellen dat staat voor een uitdaging die je met Adidas kunt overwinnen.

Wil je ook een logo laten ontwerpen of opfrissen?

Wil je ook een logo laten ontwerpen of wil je een bestaand logo opfrissen? Dan kunnen wij helpen. Van begin tot eind denken wij graag met je mee, net zo lang tot je tevreden bent met het resultaat. Hoe we dat doen? Laten we daar eens over praten!

 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions.

JM Promotions bedrukt je logo op promotiematerialen. Bekijk de website van JM Promotions hier.

Marketing | Social Media

Merkbekendheid

Het is nu haast niet meer voor te stellen dat het vrijdag 19 april zonnig en meer dan 25 graden was in Enschede! De voorspellingen begin die week waren zo rooskleurig, dat wij daar wel iets mee moesten doen! In letterlijk drie dagen hebben we met ons team een superleuke guerrilla marketingactie bedacht én uitgevoerd.

 

#ijsbreker
Met die temperaturen zit je natuurlijk liever niet op kantoor, dus hebben wij alle hardwerkende ondernemers op het Roombeek verrast met een heerlijk ijskoud raketijsje. De in SQOOP kleding uitgedoste ijsmeisjes hebben letterlijk het ‘ijs gebroken’ en SQOOP voorgesteld bij de lokale ondernemers. Check ons verhaal voor de beelden – en de leuke reacties van de ondernemers!

 

Wil jij ook zo’n gelikte marketingactie? Kom gerust langs voor een kop koffie (en er zijn nog wel een paar ijsjes over ;))

Blog | Tip | Social Media

LinkedIn | E-mailmarketing

LinkedIn introduceert een nieuwe lay-out. De desktop versie gaat daarmee veel meer lijken op de mobiele versie. Niet alleen de persoonlijke profielen en de homepage, maar ook de bedrijfsprofielen worden onder handen genomen en zullen worden aangepast aan het uiterlijk van mobiele applicaties. Deze video geeft je alvast een indruk van het nieuwe design.

 

Maar er verandert meer! Zo verdwijnt ook de mogelijkheid van het exporteren van je connecties in een gratis LinkedIn account. Wij adviseren je daarom (nu het nog kan) in actie te komen, omdat je de bijbehorende e-mail adressen wellicht in de toekomst nog voor commerciële doeleinden wenst te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:

 

Facebook

Je kunt je LinkedIn contacten importeren in Facebook zodat je gericht jouw contacten kunt targetten via Facebook adverteren.

 

E-mailmarketing

Je kunt je LinkedIn contacten importeren in bijvoorbeeld MailChimp en gebruiken om deze contacten gericht via een mailing op de hoogte stellen van een nieuwe blog of een aanbod (uiteraard met een officiële opt-in optie).

 

Ons advies: exporteer je LinkedIn contacten en sla het bestand alvast ergens op in je documenten. Hoe? Heel gemakkelijk. Volg onderstaande 3 stappen;

 

  1. Log in op je LinkedIn profiel, ga naar ‘My Network’ > ‘connections’ en klik op het tandwiel icoon.
  2. Aan de rechterkant kun je bij ‘Advanced Settings’ klikken op ‘Export LinkedIn Connections’.
  3. Kies in het volgende scherm voor “Export to: Microsoft Outlook (.CSV file)” en sla het bestand op.

 

Kom je er onverhoopt niet uit, neem dan contact met ons op. Wij helpen je uiteraard graag!

 

PS. Like jij onze Facebookpagina al?

De vraag is al lang niet meer óf je Social Media in moet zetten, maar hoé je het succesvol en structureel inzet, met interessante content voor jouw doelgroep. Wij zeggen uiteraard volmondig JA tegen Social Media en helpen ondernemers met hun online aanwezigheid. Dat doen we bijvoorbeeld met onze Social Media pakketten, waarbij wij content maken, verzamelen, verrijken en verspreiden. Naast onze reguliere dienstverlening helpen wij de ondernemer graag een stukje op weg met direct toepasbare én gratis tips & tricks.

Snelheid, mobielvriendelijk en beveiliging zijn belangrijke thema’s voor 2017.

Blog | Tip | Website

Google | Ranking | Mobiel

Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op de vindbaarheid van je website. In 2017 draait het voor de vindbaarheid steeds meer om de kwaliteit van de content en niet zozeer om de hoeveelheid van nieuwe content; zoals in het verleden. Dus kwaliteit boven kwantiteit! Google is voortdurend bezig om haar zoekmachine verder te optimaliseren en biedt haar gebruikers steeds betere resultaten in het kader van relevantie én kwaliteit. Om een website goed vindbaar te laten zijn, moet de robot van Google je website goed kunnen indexeren. Hiervoor is het van belang dat je website o.a. snel, mobielvriendelijk en veilig is. Je website moet zo gebouwd en geoptimaliseerd zijn dat Google de inhoud begrijpt. Dat helpt enorm om hoger in de zoekresultaten weergegeven te worden. Hieronder behandelen we graag kort 3 belangrijke ranking factoren volgens SQOOP Online Marketing voor 2017!

1. Snelheid wordt issue

Google vindt de laadsnelheid van je website erg belangrijk. Daarom wordt dit een belangrijke ranking factor in 2017. Optimaliseer daarom de laadsnelheid van je website want Google zal in de zoekresultaten alleen webpagina’s naar voren laten komen die snel geladen zijn (of je website weergeven op een veel lagere positie). Vooral mobiele gebruikers vinden het een issue dat een pagina snel wordt weergegeven. En laat dit nu net de belangrijkste gebruikersgroep voor Google zijn. Dus dat punt is snel gemaakt. Check en optimaliseer de snelheid voor mobiele gebruikers, want anders loop je het risico (niet) gezien te zijn!

 

Test hier de laadsnelheid van je website

 

Nieuw: Google introduceert AMP

Google Accelerated Mobile Pages, afgekort AMP, is een nieuwe webstandaard die het laden van mobiele pagina’s extreem versnelt. Wil jij een voorsprong nemen op je concurrent door je website te optimaliseren voor snelheid? Check het AMP platform om een supersnelle mobiele website mogelijk te maken.

2. Mobielvriendelijk nog belangrijker

Anno 2017 zoekt bijna iedereen in Google via een mobiel apparaat. Daarmee is het mobiele internet inmiddels groter dan de desktop. Mobiel internet zal de komende jaren blijven groeien. Daarom richt Google zich steeds meer op mobiel en laat mobielvriendelijkheid nog meer meetellen in de ranking. Om de zoekresultaten in Google bruikbaarder te maken voor alle gebruikers komt Google dit jaar met een livegang van een nieuwe mobile-index: ‘mobile-first’. Daarbij wordt de aparte mobiele index belangrijker dan de desktop index en wordt eerst de mobiele versie van een website gebruikt om pagina’s te ranken. Wanneer je een responsive website hebt, zullen er zich geen problemen voordoen omdat de content op de desktop en mobiel identiek wordt weergegeven. Maar heb je een aparte mobiele website die minder informatie bevat dan je desktop versie, dan kan dit ervoor zorgen dat je website minder goed vindbaar wordt.

 

Test hier of je website mobielvriendelijk is.

 

Is jouw website niet responsive? Wij helpen je graag met het bouwen van een responsive website en het vergroten van je vindbaarheid.

3. Veiligheid (HTTPS) wordt een vereiste

Naast snelheid en mobielvriendelijk wordt ook veiligheid een belangrijke ranking factor dit jaar. Beveiligde websites scoren in de zoekresultaten namelijk beter dan niet-beveiligde websites. Een beveiligde website leidt immers tot een betere online gebruikerservaring. En dat is precies waar het Google om te doen is. Wanneer je website onvoldoende is beveiligd en nog niet op HTTPS draait, is het van belang dit te regelen door een SSL certificaat aan te maken voor je website. Hiermee worden persoonsgegevens die worden verzonden via bijvoorbeeld een contactformulier of online bestelling beveiligd, waardoor er geen misbruik van persoonlijke gegevens kan worden gemaakt.

 

Test hier of je website beveiligd is.

 

Wij maken standaard een SSL certificaat aan voor nieuwe websites en zorgen dat iedere website voldoet aan de vereiste veiligheidseisen.

2017 biedt online volop kansen!

Snelheid, mobielvriendelijk en beveiliging zijn belangrijke thema’s voor 2017. Online succes begint bij een gebruiksvriendelijke website die goed gevonden wordt door Google. Scoort je website onvoldoende op bovenstaande thema’s, dan heeft dat absoluut negatieve invloed op de vindbaarheid. Kom daarom in actie en laat de online kansen in 2017 niet onbenut! Wij kunnen je helpen met het opzetten, beheren en verbeteren van je website. Wij bieden je een snelle, beveiligde website die “responsive” is en bovenal je doelgroep in beroering brengt!

 

Test hier de laadsnelheid en of je website mobielvriendelijk is.

 

Wil jij goed vindbaar zijn en profiteren van de nieuwe online mogelijkheden in 2017? Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

E-mailadres

Telefoonnummer

Bericht



Door op Verzenden te klikken ga je akkoord dat jouw gegevens worden gebruikt conform onze Privacyverklaring.

PAGINA’S LIKEN MET EEN BEDRIJFSPAGINA

Blog | Tip | Social Media

Facebook | Pagina | Liken

Hoe kun je als jouw bedrijfspagina andere pagina’s liken?
Je hebt een bedrijfspagina op Facebook. Wist je dat je ook andere bedrijfspagina’s kunt liken met je eigen bedrijfspagina? Dit is handig als je bijvoorbeeld je leveranciers, klanten of concullega’s wilt volgen. Je kunt ook reageren als jouw bedrijfspagina en zo de zichtbaarheid van je pagina vergroten.

 

Via desktop; het werkt écht heel simpel.

1. Log in op Facebook onder je persoonlijke account
2. Ga naar de pagina die je wilt liken
3. Klik op “…Meer” in de menubalk onder de headerfoto.
4. Klik vervolgens op “Vind dit leuk als je pagina”

vind-dit-leuk-als-je-pagina

5. Als je meerdere pagina’s hebt, kies je hier de pagina waarmee jij de andere bedrijfpagina wilt liken
5. Klik op ‘Verzenden’

 

That’s it!

 

BONUS!

Als je een pagina hebt geliked, zien jouw volgers dit ook in hun tijdslijn terug als update. “Bedrijfspagina X vindt bedrijfspagina Y leuk”. Extra promotie voor jouw bedrijfspagina én de pagina die je liked!

 

PS. Like jij onze Facebookpagina al?

De vraag is al lang niet meer óf je Social Media in moet zetten, maar hoé je het succesvol en structureel inzet, met interessante content voor jouw doelgroep. Wij zeggen uiteraard volmondig JA tegen Social Media en helpen ondernemers met hun online aanwezigheid. Dat doen we bijvoorbeeld met onze Social Media pakketten, waarbij wij content maken, verzamelen, verrijken en verspreiden. Naast onze reguliere dienstverlening helpen wij de ondernemer graag een stukje op weg met direct toepasbare én gratis tips & tricks.

IN 2 MINUTEN MEER ÉCHTE FANS OP JOUW FACEBOOK BEDRIJFSPAGINA.

Blog | Tip | Social Media

Facebook | Fans | Likes

“Hoe krijg ik meer likes op mijn Facebook bedrijfspagina?”
Dat is misschien wel de meest gestelde vraag die wij krijgen. Als je net begonnen bent met je onderneming of je hebt voorheen niet veel tijd in je Facebookpagina gestoken, kan het zijn dat je maar een handjevol vind-ik-leuks hebt. Niet echt motiverend om voor deze paar ‘fans’ tijd (en/of geld) te besteden aan Facebookmarketing.

 

Indien het binnen de mogelijkheden past, is de meest voor de hand liggende oplossing natuurlijk om SQOOP Online Marketing in te schakelen 😉 Voor de do-it-your-self ondernemers leggen wij je graag een manier uit hoe je in 2 minuten meer échte fans op jouw Facebook bedrijfspagina kunt behalen.

 

TIP: Nodig jouw vrienden en familie uit om jouw Facebookpagina te volgen!

Jouw vrienden en familie zijn hoogstwaarschijnlijk wel geïnteresseerd in jouw bedrijf en wat jij in het dagelijks leven doet. De kans is groot dat ze er open voor staan om jouw Facebookpagina een like te geven. Betere ambassadeurs zijn er bijna niet! Door deze likes bouw je een bepaald basisbereik op. Wanneer jouw vrienden uiteindelijk een update liken, komt dat ook weer bij hun netwerk in beeld. Win, win!

 

Het werkt écht heel simpel.
1. Log in op Facebook onder je persoonlijke account
2. Ga naar je bedrijfspagina

3. Klik op “Vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden” (op mobiel klik je eerst op de drie puntjes (…) en dan kun je het volgende selecteren:

Screenshot-1

4. Hier klik je naast de vrienden die je wilt uitnodigen op “Uitnodigen”

5. Zij ontvangen een privé melding uit jouw naam met de vraag om jouw pagina te liken

 

That’s it!

Maar we hebben ook nog een bonus tip voor je…

 

Vraag jouw beste vrienden (of familie) om ook hún vrienden uit te nodigen!
Is jouw beste vriend je grootste supporter? Is jouw zus ook megafan van jouw bedrijf?
Vraag of ook zij hun vrienden uitnodigen om jouw pagina te liken!

Dat werkt op dezelfde manier als hierboven omschreven.

 

PS. Like jij onze Facebookpagina al?

De vraag is al lang niet meer óf je Social Media in moet zetten, maar hoé je het succesvol en structureel inzet, met interessante content voor jouw doelgroep. Wij zeggen uiteraard volmondig JA tegen Social Media en helpen ondernemers met hun online aanwezigheid. Dat doen we bijvoorbeeld met onze Social Media pakketten, waarbij wij content maken, verzamelen, verrijken en verspreiden. Naast onze reguliere dienstverlening helpen wij de ondernemer graag een stukje op weg met direct toepasbare én gratis tips & tricks.

Content kletsen onder het genot van een goede kop koffie?